CRM project starten?
Lees de adviezen!
Adviezen over uw CRM project
Niet ieder CRM project verloopt goed. Er worden verkeerde keuzes gemaakt, er wordt met onjuiste aannames gewerkt of er is een gebrek aan relevante kennis om het selectietraject zelfstandig in goede banen te leiden. De gevolgen hiervan zijn dat u na uw project achterblijft met een slecht werkende CRM oplossing, projectkosten die ver boven uw budget gaan, onenigheid met leveranciers, enzovoort. Zaken die u het liefst vermijdt. Met de onderstaande uitgangspunten begint u op een manier die de kansen op een succesvolle selectie vergroot. Realiseer u daarbij dat:
- U niet alles zelf kan weten. Uw expertise en actuele kennis op het gebied van CRM software is wellicht ontoereikend.
- U kunt leren van CRM specialisten. Het is logisch dat zij meer weten dan u.
- Alle externen die zich bemoeien met uw CRM project, eigen belangen hebben en dat objectiviteit (dus) best lastig is.
- Kwaliteit geld kost. Een goed werkende CRM oplossing levert u meer op, dan u in uw CRM project kunt besparen.
- U nieuwe mogelijkheden nu moet benutten. Van goede beslissingen nu, plukt u jarenlang de vruchten.
CRM project starten?
Lees de adviezen!
Top 10 adviezen over CRM selectie
Lees hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste CRM adviezen. De uitgebreide tekst met veel extra informatie over het selecteren van CRM software kunt u downloaden bovenaan deze pagina.
Weet de eigenschappen waarmee u een oordeel vormt over CRM oplossingen – Er zijn veel parameters waarmee u CRM software kunnen onderscheiden en classificeren. Het is belangrijk dat u deze parameters en beoordelingscriteria kent.
Zorg dat u zelf de beslisser blijft; consultants hebben ook hun belangen – U bent en blijft de beslisser. U bepaalt wat de uitkomst van het selectietraject wordt. Realiseer u dat adviseurs ook kunnen handelen vanuit eigen belangen.
Stel uw beslissingen uit, als u twijfelt of als iets u niet duidelijk is – Heeft u onvoldoende tijd of mogelijkheden gehad om alle keuzes die u kunt maken goed te overzien, stel een beslissing dan gewoon uit. Tijdsdruk of nog onvoldoende kennis zijn geen prettig uitgangspunten voor een doordacht besluit.
Start met het organiseren van uw bedrijfsprocessen – Kies nooit voor een nieuwe softwareoplossing als er eerst nog verbeteringen mogelijk zijn in uw bedrijfsprocessen. Analyseer deze eerst, breng verbeteringen aan en maak dan pas de keuze voor nieuwe CRM software.
Benut de aanwezige kennis – Er is in de publicaties van het ICT informatiecentrum zoveel kennis beschikbaar over hoe u het CRM selectietraject aanpakt, dat het zonde zou zijn als u daar geen gebruik van maakt. U kunt alle succesfactoren en valkuilen vooraf al kennen.
Hecht geen waarde aan ‘gratis selecties’ – Het begeleiden van een CRM selectietraject is een serieuze bezigheid die geld kost. Iedereen die u een gratis selectie aanbiedt, praat u een oplossing aan en verdient daaraan. U wordt daar niet wijzer van.
Verruim uw horizon – Voorkom dat u zich te snel richt op wat u al kent. Juist met een open houding leert u nieuwe CRM oplossingen kennen die wellicht beter zijn dan wat bij u bekend was.
Weet wat u met uw organisatie wilt – CRM software kiest u voor de toekomst. Waarschijnlijk maakt u er minimaal vier of vijf jaar gebruik van en waarschijnlijk langer. Denk daarom na over hoe uw markt en uw verkoopproces er in die tijd uit zien en houd daarmee rekening met uw keuzes.
Sta open voor specialisten – CRM specialisten en leveranciers zijn dagelijks bezig met het thema dat voor u ‘slechts’ een onderdeel is van uw werkzaamheden en expertise. Maak gebruik van hun kennis. Het kan u de allesbepalende tip of het doorslaggevende inzicht opleveren.
Weet met welke juridische aspecten u in uw CRM project te maken krijgt – CRM is een belangrijk onderdeel van uw bedrijfssoftware. U gaat hierover een overeenkomst aan met een externe partij. Zorgt dat u uw rechten en plichten kent en dat u weet wat er in de contracten moet staan om voldoende zekerheden in de bouwen.
Uitgebreide adviezen en toelichting
Op deze website vindt u nog heel veel meer adviezen, informatie, overzichten, checklists, boeken, whitepapers en tools om u te helpen bij de selectie van CRM software. In de gratis CRM box is de belangrijkste informatie voor u gebundeld. Kunnen wij u van dienst zijn met het vinden van informatie? Neemt u dan gerust contact op met de Servicedesk van het ICT informatiecentrum via 085 40 10 218.